Psychiatriasadowa.pl

Jak radzić sobie ze stresem

Jak radzić sobie ze stresem

Dosłownie każdy człowiek trafia na sytuacje dla niego niekomfortowe. Dotykają go wtedy różne uczucia. Czasami jest to zażenowanie, zaskoczenie, furia, smutek, a także znany wszystkim stres. Ta ostatnia rzecz jest wyjątkowo trudna do opanowania, dlatego czytając dalej, dowiesz się, czym dokładnie jest oraz jak radzić sobie ze stresem.

Co to jest stres?

Mówiąc w skrócie, jest to reakcja organizmu na sytuacje, które zakłócają swego rodzaju harmonię człowieka lub przekraczają jego zdolności do uporania się z danym zjawiskiem. Czynniki powodujące stres to tzw. stresory. Istnieje całe multum ich rodzajów. Chodzić może przecież o hałas, konieczność wejścia na drabinę przy lęku wysokości, brak zatrudnienia, utrata ukochanej osoby i wiele innych. Stresory te różnią się pod względem intensywności odpowiadającej im reakcji. Najsłabsze nie będą przecież zaprzątały bardzo głowy, czyli przykładem może być konieczność udania się na egzamin. Poważniej jest w przypadku tych powodujących zmiany życiowe, na przykład rozstanie się z partnerem. Najgorsze stresory to te, które oddziałują na całe grupy ludzi, nierzadko powodując chaos (np. wojna, katastrofa naturalna, zamach). Bardzo częstym zjawiskiem jest stres w pracy, ponieważ wiąże się z wysoką odpowiedzialnością. Regularne stresowanie się w tym zakresie może prowadzić do takich rzeczy jak choroby układu krążenia, wrzody żołądka, bóle głowy, wypadanie włosów, otyłość, rozregulowanie cyklu miesiączkowego.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Jeżeli człowiek nie wie, jak radzić sobie z nerwami, to musi uświadomić sobie przede wszystkim to, jaki jest czynnik stresujący. Dobrym pomysłem w tym zakresie jest wypisanie możliwych (czasami nawet skrajnie) pomysłów na uporanie się z sytuacją. Konieczne jest też zastanowienie się, co można w danej sytuacji w ogóle zrobić. Jeżeli faktycznie nie ma żadnego wyjścia, to po co marnować nerwy.

Dobrym pomysłem na uspokojenie jest także posłuchanie muzyki. Nie muszą być to wyłącznie spokojne dźwięki, ponieważ lepiej na człowieka zadziałają te utwory, które zwyczajnie lubi. Odsłuchanie ich zwiększy poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia, które zwalczają stres. Warto także robić sobie małe prezenty, na przykład kupić pysznego pączka lub spędzić chociaż chwilę na czytaniu ulubionej książki itd.

Okazuje się także, że aktywność fizyczna zmniejsza stres, a do tego pozytywnie działa na zdrowie! Podczas niej również organizm tworzy wspomniane endorfiny, a także pozwala się wyładować i oderwać na chwilę pod wpływem zwiększonego poziomu adrenaliny. Trening wpływa na dobrą kondycję psychiczną, fizyczną, a poza tym potrafi stać się ulubionym hobby!

Istotny jest także sen. Dorosły człowiek powinien spać około 7-9 godzin dziennie. Dochodzi do tego fakt, że najbardziej efektywny sen to taki, który zawsze odbywa się o tej samej porze, dlatego nie będzie optymalnym rozwiązaniem spanie jednego dnia od 20 do 5, by następnego było to od 24 do 9 itd. Regularność w tym zakresie sprawia, że organizm będzie wiedział, kiedy ma być zmęczony.


Polecamy serwis medyczny: https://www.termedia.pl/

Jak radzić sobie ze stresem
Przewiń do góry