Ból w lewym boku pod żebrami – możliwe przyczyny

Ból brzucha pod żebrami

Ból brzucha to dolegliwość znana praktycznie każdemu człowiekowi. Jak wiadomo, taki stan może być efektem wielu czynników, dlatego w celu leczenia konieczne jest uzyskanie dobrej diagnozy. W otrzymaniu jej nierzadko pomaga dokładne zlokalizowanie ogniska dolegliwości. Jakie są przyczyny bólu w lewym boku pod żebrami?

Istnieje kilka dolegliwości, które mogą powodować ból w lewym boku pod żebrami. Najczęściej jest on związany z nieprawidłowościami dotyczącymi stanu układu pokarmowego. Jeżeli chodzi o żołądek, to zwykle mowa o zakażeniu bakterią, które powoduje wystąpienie nadżerek błony śluzowej. Przyczyną takiego zdarzenia nierzadko jest złe niewłaściwa dieta.

Kiedy ból brzucha pod żebrami dotyczy śledziony, to pacjent cierpi z powodu powiększenia się tego narządu (co jest spowodowane dolegliwością o nazwie splenomegalia). Jeżeli w grę wchodzi trzustka, to ból w lewym boku może oznaczać obecność torbieli, która ściska narządy okoliczne. Nierzadko niektóre stany zapalne mogą prowadzić do zgięcia okrężnicy, co także powoduje ból brzucha.

Ostry i kłujący ból brzucha po lewej stronie ciała poniżej żeber często może oznaczać także zapalenie trzustki. To poważne schorzenie i wymaga szybkiej interwencji lekarskiej. Dolegliwości powodujące wspomniany ból to również kolka i kamica nerkowa, przewlekłe zaparcia i gazy, długotrwałe stosowanie leków przeciwzapalnych (np. ibuprofenu), pęknięcie śledziony, powiększenie wątroby, a także obrażenia mechaniczne.

Ból w lewym boku pod żebrami często dotyczy kobiet w ciąży. Nie jest to jednak zwykle nic poważnego, ponieważ jego powodem najczęściej jest wiercenie się dziecka. W każdym przypadku warto dla własnego bezpieczeństwa poprosić o diagnozę lekarza.

Udaj się do specjalisty

W każdym przypadku zaleca się konsultacje z lekarzem, ponieważ ten potwierdzi przyczynę dolegliwości bólowych za sprawą badań. Te mogą być różne, a najczęściej na wstępie specjalista przeprowadza wywiad z pacjentem i wykonuje badanie dotykowe, czyli palpacyjne. Dzięki niemu można określić, czy poszczególne narządy są spuchnięte oraz jak intensywny ból występuje. Najpewniej kolejnym krokiem będzie skierowanie chorego na bardziej rzetelne badania, czyli na przykład ultrasonografię (USG), która pozwala precyzyjnie określić wielkość narządów, a także znaleźć ewentualne zmiany mogące być powodem bólu brzucha w lewym boku pod żebrami.

Lekarz może również poprosić pacjenta o wykonanie badań endoskopowych, czyli gastroskopii i kolonoskopii. W pierwszym przypadku chodzi o wprowadzenie sondy do górnego odcinka przewodu pokarmowego, co pozwala określić stan błony śluzowej żołądka. Z kolei kolonoskopia dotyczy dolnego odcinka przewodu pokarmowego, a więc daje możliwość oceny jelita grubego pod kątem występowania polipów, uchyłków lub owrzodzeń.

Pamiętaj, by nie bagatelizować swoich dolegliwości. Ból jest bowiem sygnałem ze strony organizmu, który informuje, że dany jego element nie działa prawidłowo.

Więcej na temat bólu brzucha znajdziesz na: https://www.termedia.pl/gastroenterologia/Ostry-bol-brzucha-kiedy-nalegac-na-interwencje-chirurga-,23457.html

Ból w lewym boku pod żebrami – możliwe przyczyny
Przewiń do góry