Czy można zajść w ciążę podczas okresu?

Czy można zajść w ciąże podczas okresu

Niechciana ciąża to trudne zdarzenie, dlatego wiele osób zastanawia się, jak jej uniknąć. Oczywiście, rynek oferuje wiele rodzajów antykoncepcji, jednak nadal istnieje sporo ludzi, którzy bazują na cyklu menstruacyjnym, a więc występowaniu dni płodnych oraz niepłodnych. Wiele kobiet zastanawia się również, czy można zajść w ciążę podczas okresu?

Seks podczas miesiączki jest praktykowany przez wiele par, czemu nie można się dziwić – jest przecież przyjemny. W tym przypadku należy jednak brać pod uwagę ryzyko niechcianej ciąży. Niejednokrotnie nie da się uzyskać jasnej odpowiedzi na pytanie, czy może dojść do zapłodnienia podczas okresu. Ginekologia to bowiem skomplikowana dziedzina nauki, ponieważ konkretne predyspozycje do zajścia w ciążę są zależne od osobistych predyspozycji organizmu. Uznaje się jednak, że kiedy kobieta miesiączkuje regularnie, to nie ma większych przeciwwskazań do spółkowania z partnerem.

Kiedy można zajść w ciążę?

Jak wspomniane było wcześniej, uprawianie seksu podczas krwawienia miesiączkowego jest bezpieczne dla kobiet o regularnym cyklu. Oczywiście, nierzadko pary i tak robią sobie „przerwę” na kilka dni, ponieważ do spółkowania dochodzą kwestie estetyczne, jak i fakt, że  podczas okresu o wiele łatwiej jest złapać infekcję. Zaleca się przez to szczególne dbanie o higienę w tym czasie. Do współżycia podczas krwawienia warto się przekonać, ponieważ wiele pań sugeruje, iż stosunek może łagodzić dolegliwości związane z miesiączkowaniem.

Okazuje się jednak, że przy pewnych warunkach kobieta może zajść w ciążę, nawet kiedy zawsze miała regularny cykl. Jest to związane np. z wystąpieniem choroby, zaburzeniami hormonalnymi itd., które spowodują przesunięcie się owego cyklu, a więc też dni płodnych oraz niepłodnych.

Jeszcze większe ryzyko istnieje dla par, w których kobieta miesiączkuje nieregularnie. Co prawda niemal każdy ginekolog zapewnia, że owo ryzyko jest znikome, jednak nadal występuje. Z tego powodu zawsze warto skonsultować się z lekarzem, ponieważ czasami krwawienie może się pojawić chociażby w połowie cyklu. Okres nie jest bowiem metodą antykoncepcyjną!Dni płodne w przypadku regularnego miesiączkowania zazwyczaj występują między 11, a 21 dniem, jednak tzw. okno płodności może się przesuwać. Dochodzi do tego fakt, że wszystkie pary powinny także pamiętać, że same plemniki w niektórych przypadkach mogą przeżyć nawet przez 5 dni, dlatego zaleca się nie tylko odpowiednie zaplanowanie (czasowo) stosunku, ale też skorzystanie z różnych metod antykoncepcyjnych.

Jeżeli dana para chce współżyć podczas okresu, a kobieta posiada regularny cykl, to można podjąć ryzyko. Jednakże osoby chcące mieć pewność, iż do zapłodnienia nie dojdzie, powinny skorzystać z metod antykoncepcyjnych. Najlepszym rozwiązaniem jest prezerwatywa, ponieważ nie tylko zabezpieczy przed ewentualną ciążą, ale pozytywnie wpłynie na higienę całego stosunku. Jak bowiem wspomniane było wcześniej, podczas okresu współżycie wymaga zachowania największej higieny.

Więcej w temacie „Czy można zajść w ciążę podczas okresu?” znajdziecie na portalu: https://www.termedia.pl/ginekologia

Czy można zajść w ciążę podczas okresu?
Przewiń do góry